Mánes Černá Kateřina

POPIS: Kombinovaná technika, lept kolorováno akrylem, rozměry listu: 49,5 x 71 cm, tisková plocha 35,5 x 50 cm A.T.
O AUTOROVI: Kateřina Černá (* 17. února 1937, Praha)je česká malířka, kreslířka, grafička, autorka osobitých koláží, asambláží a děl založených na kaligrafické prezentaci vlastních textů.... zobrazit více >
O AUTOROVI: Kateřina Černá (* 17. února 1937, Praha)je česká malířka, kreslířka, grafička, autorka osobitých koláží, asambláží a děl založených na kaligrafické prezentaci vlastních textů. Profesně se věnovala práci s dětmi jako učitelka na základní umělecké škole. Narodila se 17. února 1937 v Praze–Braníku. Otec Jaroslav Černý byl úředníkem ve spořitelně, matka Soňa byla dcerou významného prvorepublikového politika Ivana Dérera. Po matce a dědečkovi zřejmě zdědila výtvarné nadání. Měla tři mladší sourozence, sestru Soňu a bratry Ivana a Víta.[2] Do základní školy chodila na Pankráci a spolu se sestrou navštěvovala až do roku 1951 hodiny kreslení u malíře Antonína Landy v Braníku. V letech 1952–1956 studovala na střední grafické škole. Velký vliv na ni měly prázdninové pobyty na Slovensku, především příroda a folklór na Horehroní. V roce 1957 byla přijata na Akademii výtvarných umění (AVU), kde studovala první rok v přípravce u Vlastimila Rady, potom u profesora Karla Součka portrétní a figurální malbu. V roce 1962 se provdala za svého spolužáka Jana Pasálka. Ještě za studií si přivydělávala výukou výtvarné výchovy dětí v pionýrském domě Julia Fučíka. První výstavu měla v prosinci 1962 v klubu SČSVU Mánes.[3] Po absolvování AVU odjela na pozvání amerického příznivce, tehdejšího sběratele její tvorby Donalda Halla, s manželem a s kamarádkou Sašou na studijní cestu do Itálie. V roce 1963 se jí narodil syn Jan a o dva roky později se rozvedla. Záměr živit se jako ilustrátorka knih nevyšel a proto si začala psát útlé knížky s vlastními texty a obrázky. Od roku 1970 učila přes dvacet let výtvarnou výchovu na základní umělecké škole v Praze–Modřanech. Vedle tohoto zaměstnání se věnovala vlastní volné tvorbě. V roce 1982 se podruhé provdala za MUDr. Tomáše Němce, pravnuka spisovatelky Boženy Němcové. [2] Tvorba Kateřina Černá od mládí obdivovala Giotta, Henri Rousseaua, Jana Zrzavého a Jana Preislera, ruské ikony.[4] Zpočátku malovala klasickou olejovou technikou portréty a figury členů své rodiny (Soňa, 1956, Vít, Ivan a ptáčci, 1957, Rodinný portrét, 1958), spolužáků (Koblasova dechovka, 1959) a přátel (Saša, 1958). Dalšími náměty byly akty a zátiší. V roce 1962 namalovala svůj nejrozměrnější olej s názvem Praha od Ládví. Následovala řada menších obrazů Panenek a tvorba loutek. V letech na přelomu 21. století získal dominantní postavení v obrazové tvorbě Kateřiny Černé motiv anděla (Anděl se svatozáří, 1995, Dva andělé, 2002). Její oblíbenou výtvarnou technikou se již za dob studií staly asambláže a koláže. Jedním z jejích prvních úspěchů byla velkoformátová koláž Jaro v Paříži z roku 1962. Do těchto obrazových koláží vytvořených jednoduchým, poetickým stylem začala zapojovat písmo, stejně jako do rozměrných obrazů let osmdesátých a devadesátých. Pracuje s různými druhy papíru a textilních materiálů, staniolem, korálky, sklíčky a dalšími drobnými předměty, které většinou lepí na sololitové desky. Obrazy jsou často doplněny krátkými rukou psanými texty, později používá různé typy písma (V zahradě, 1969 nebo Naše Národní třída, 1971). Náměty jejích obrazů vycházejí z vlastních zážitků, často jsou inspirovány zahraničními cestami (Setkání v Ženevě, 1985 nebo Anděl z ostrova Krku). Od konce osmdesátých let až do poloviny let devadesátých jsou pro její obrazy typické drobné figury zasazené do architektonických a přírodních scenérií (Mánes, 1988, V Českém ráji, 1989). Od roku 1977 se věnovala grafice, ke které ji přivedla přítelkyně Naďa Plíšková. Zpočátku zkoušela ex libris a drobnější suché jehly a lepty. Své obvyklé náměty rozšířila o kolorované lepty s motivy květin. V devadesátých letech začala používat také techniku linorytu. Velkou část její tvorby zaujímají autorské knihy, kterých od roku 1962 vydala téměř třicet. Původně se jednalo o ručně psané sešity s kresbami, které byly vytvořeny v jednom exempláři, např. Nejkrásnější prázdniny (1971) nebo Sny ve skříni (1972). Od roku 1985 byly v omezeném nákladu tištěny jako bibliofilie v grafické
skrýt více >
Vyvolávací cena: 1 000 Kč
Aktuální cena: 1 700 Kč
Ukončeno
Číslo položky:14076
Částka Přihozeno
1 700 Kč 24. 1. 2022 21:18:49
1 600 Kč 24. 1. 2022 21:12:48
1 500 Kč 24. 1. 2022 21:10:56
1 400 Kč 24. 1. 2022 21:10:56
1 300 Kč 24. 1. 2022 21:10:43
1 200 Kč 24. 1. 2022 21:10:43
1 100 Kč 24. 1. 2022 21:06:00
1 000 Kč 16. 11. 2021 21:21:11
Zobrazit další příhozy