POPIS: Šamotová kamenina pálená při více jak 1200°C, výška 22 cm
O AUTOROVI: Hana Purkrábková (19. 8. 1936 – 13. 1. 2019) je výraznou osobností české figurativní plastiky. Již od dětství pracovala s hlínou, vždy když tatínek čistil kamna, trocha hlíny...
zobrazit více >
O AUTOROVI: Hana Purkrábková (19. 8. 1936 – 13. 1. 2019) je výraznou osobností české figurativní plastiky. Již od dětství pracovala s hlínou, vždy když tatínek čistil kamna, trocha hlíny zbyla a malá Hanička z ní vytvářela svoje první sošky, a také svůj první Betlém, který natřela vodovkami. Moc ji to bavilo a to jednoznačně určilo její další směr, vystudovala Střední průmyslovou školu keramickou v Bechyni. Již tady si ji všiml Jan Kavan, v jehož ateliéru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze později profesně vyrůstala. Po absolvování v roce 1961 pracovala v keramické dílně Ústředí uměleckých řemesel ve Štěchovicích. Právě vtdy začala pracovat s hrnčířským kruhem a začala zde realizovat také svoji volnou tvorbu. Od roku 1969 se zabývá pouze volnou tvorbou v ateliéru, který vybudovala společně se svým manželem, sochařem Karlem Pauzerem v Brunšově. Jejími životními tématy jsou figura, psychika, lidské výrazy a obličeje. Výrazy tváří – ať u lidí nebo u zvířat – jí vždy učarovaly. Nezobrazuje však jednotlivé tváře, ale lidské typy – někdy se soucitem a porozuměním, jindy kriticky, s ironií a nadsázkou. V sochách ztvárňuje všechno to, co na ni zapůsobí a nejdůležitější je pro ni právě vizuální vjem. Sama je vynikajícím pozorovatelem a její sochy tak otiskují všechno to, co ji nejvíce ovlivní. Nezajímá ji krásná tvář, ale to, co ji na té tváři zaujme a co se jí zalíbí do té míry, že vznikne silná pohnutka to všechno do hlíny ztvárnit. Tváře jejích soch nemají v úmyslu někoho šokovat ani provokovat, vyzařují spíš zklidňující energii. V tom ostatně vidí i sama smysl svojí práce. Seznam jejích samostatných a kolektivních výstav je vyčerpávající. V roce 1986 získala zlatou medaili na mezinárodní výstavě keramiky v Gualdo Tadino v Itálii. Uspořádala řadu samostatných výstav doma i v zahraničí, např. v Belgii či USA a je bohatě zastoupena v galerijních a muzejních sbírkách u nás i v zahraničí. Materiálem pro její sochy je šamotová kamenina pálená při více jak 1200°C. Některé sochy koloruje barevnými kysličníky a nitrolaky.
skrýt více >