POPIS: Mezzotinta , tisková plocha : 13 x 11,5 / 10,5 x 10,5 / 12 x 11 / 13 x 10 cm
O AUTOROVI: Alois Kračmar se narodil 21.4. 1943 v Srní v okrese Chrudim. Výtvarného vzdělání se mu dostalo na Pedagogickém institutu v Ústí nad Labem, kde studoval celkem neobvyklou...
zobrazit více >
O AUTOROVI: Alois Kračmar se narodil 21.4. 1943 v Srní v okrese Chrudim. Výtvarného vzdělání se mu dostalo na Pedagogickém institutu v Ústí nad Labem, kde studoval celkem neobvyklou aprobaci výtvarná výchova – matematika. Na katedře výtvarné výchovy se setkal s profesory M. Hourou a J.Brožkem (teorie barvy). Zde se seznamoval rovněž s grafickými technikami, ze kterých ho nejvíce lákaly dřevořez a linoryt. Po studiu byl pedagogem výtvarné výchovy na základní škole. V 70. letech se účastnil prvních výtvarných soutěží v Ústí nad Labem, Lounech a Šumperku. Dostavily se první ocenění a spolu s tím i zájem o jeho práce a první exlibris. Do současnosti vzniklo několik set exlibris. Mnohá exlibris vznikla pouze v několika výtiscích, některá v několika variantách, jak barevných, tak i s přerýváním, čímž vznikla v podstatě grafika nová. Celá řada grafik kvůli touze autora po perfektnosti nebyla nikdy „puštěna“ mezi veřejnost. V roce 1978 opustil Kračmar na mnoho let školství a věnoval se oboru propagace. Kračmar začínal v technikách z výšky. Práce v propagaci mu umožnila vyzkoušet a ovládnout novou techniku, a sice serigrafii. Teprve po vyčerpání možností této technologie se dostává do polohy, kterou známe u Kračmara nejvíce – hlubotisk. Nejprve to byl lept a akvatinta, posléze mezzotinta. V 80. letech získal několik cen u nás i v zahraničí. Tato ocenění samozřejmě podpořila zájem našich i zahraničních sběratelů exlibris. Je však třeba poznamenat, že práce na zakázku Kračmarovi nikdy neseděla. Mnoho objednávek vůbec nebylo realizováno. Hodně exlibris vzniklo díky soutěžím, kterých se chtěl zúčastňovat. Zajímavé je, že se změnami grafických technik se měnily i motivy, které Alois Kračmar zpracovával. Na začátku to byla architektura, příroda a krajina. V leptech se objevují motýli, hudební témata, v mezzotintách se dostává hlouběji do neohraničeného prostoru, duchovna, vesmíru. Využívá toho, co mu tato technika umožňuje, tj. velmi jemné přechody od černé k bílé. Kračnar však netvoří jen exlibris. V roce 1991 předložil soubor 11 rozměrnějších volných grafických listů v technice mezzotinty a výběrová komise jej přijala do Svazu výtvarných umělců, což bylo jednou z podmínek, aby se mohl ucházet o místo odborného asistenta na Pedagogické fakultě v Ústí nad Labem
skrýt více >